
In deze intieme Passievoorstelling klinken twee kofferorgels – kleine, inklapbare orgeltjes die rond 1900 werden uitgevonden door Theodor Mannborg en gebruikt werden in kerken, op kermissen en later zelfs in de popscene door John Lennon – samen met twee zangeressen. Zij creëren een intieme klankwereld waarin Bach’s BWV 1083 centraal staat (zijn bewerking van Pergolesi’s beroemde Stabat Mater), aangevuld met delen uit Bachs Orkestsuites.
Waar Pergolesi de pijn van Maria onder het kruis verklankt, kiest Bach voor een ander perspectief. Hij vervangt de Latijnse tekst door de Duitse woorden van Psalm 51 (Tilge, Höchster, meine Sünden) en transformeert daarmee Pergolesi’s ontroerende muziek tot een Lutherse meditatie over schuld, berouw en vergeving. Waar Pergolesi de luisteraar uitnodigt mee te voelen met Maria’s verdriet, roept Bach op tot zelfreflectie en het zoeken van genade. Twee manieren van beleven – troost door meegevoel versus innerlijke inkeer – met dezelfde muzikale basis, maar een geheel eigen geestelijke uitkomst.
Door de kleine bezetting ontstaat een subtiele, ontroerende dialoog met bijna kamerachtige intimiteit tussen muziek, stem en orgel. De menselijke stemmen vertellen een verhaal van lijden, hoop en heling, terwijl de kofferorgels vierhandig een transparante, zachte klankkleur weven. Zo wordt de luisteraar uitgenodigd tot een persoonlijke Passie-ervaring waarin lijden, hoop en vergeving in hun puurste vorm hoorbaar worden – intiem én universeel.
Repertoire:
BWV 1083 ‘Tilget, Höchster’
aangevuld met delen uit de Orkestsuites van Bach.
Uitvoerenden:
Johannette Zomer, sopraan
Cécile van de Sant, mezzo sopraan
Euwe en Sybolt de Jong, kofferharmonium
Kaartverkoop start op korte termijn!